måndag 19 april 2010

Middagstips, det var ett tag sen.

Igår lagade jag och Björn någonting nytt och som smakade alldeles utmärkt! Det blev porterstek. Det tog ca två timmar att göra den så det var inget litet projekt. Ni borde testa, nu ska jag ge er receptet.

4 portioner
1 kg benfri mörad högrev (vi hade fransyska, lite dyrare men godare)
33 cl porter eller mörk öl

1/2 - 1 dl ourspädd svart vinbärssaft
1 dl soja
1 tsk timjan
5-6 st torkade enbär (det hade inte vi)
5-6 st svartpepparkorn
2-3 st köttbuljongtärningar
2 st krossade vitlöksklyftor

Sås
4 dl sky
2 1/2 msk mjöl
1 dl grädde

Blanda alla ingreienserna (utom såsen). Lägg i köttet och låt koka upp. Sätt en termometer i köttet (hela röret ska va inne) och låt det stå och koka under lock i 1-1 1/2 timme eller tills temperaturen på köttet är uppe i 75 grader.

Ta grytan från värmen och gör såsen.
Till detta serveras kokt potatis och kokta grönsaker.

Ni måste testa, mums! Smaklig måltid :)



Nu ska jag äta lasagne så jag orkar med träningen ikväll :)
Go kväll

/A

1 kommentar:

Caroline sa...

Porterstek är ju typ det godaste som finns :) Brukar jag också göra!
Kul om vi kan ses i helgen, kram!